رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر از تولد یک گوساله‌ ناقص‌الخله در حوزه این شهرستان خبر داد.

گوساله - حیوان گاو

به گزارش همشهری آنلاین، سعید خانزاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر در خراسان رضوی اظهار کرد: کلینیسین و دامپزشک بخش خصوصی این شهرستان که جهت سخت‌زایی مراجعه کرده بود، با پدیده نادر و گوساله‌ای دارای ۸ دست و پا و مرده مواجه شد.

وی اظهار کرد: پس از کمک به زایمان سخت گاو شاهد گوساله‌ای با ۸ دست و پا و ناقص‌الخلقه ای بودیم که مرده به دنیا آمد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر در ادامه تصریح کرد: در جنین این گوساله اندام‌های حرکتی اضافه یک گوساله دیگر تشکیل ولی به پدیده دوقلو ختم نشده است که در بعضی منابع علمی به پدیده جنین عنکبوتی معروف است.

تولد گوساله‌ عجیب در خراسان | این حیوان ۸ دست و پا دارد + عکس

وی نیز در خصوص دلیل بروز موارد ناقص‌الخلقه‌زایی گفت: ناقص‌الخلقه‌زایی عموما به علت بروز نقص‌های ژنتیکی حاصل می‌شود که ممکن است ناشی از استفاده از برخی داروها در دوره آبستنی یا تغییرات و جهش ژنتیکی و گاه وجود همخونی بین دام نر و ماده باشد.

خانزاده افزود: بسیاری از این حیوانات یا مرده به دنیا می‌آیند یا ظرف چندروز یا هفته اول پس از تولد به دلیل همین اختلالات تلف می‌شوند.

وی به دامداران توصیه کرد: ضمن استفاده از مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها برای رفع کمبودهای دام قبل از آغاز دوره آبستنی، جهت جلوگیری از بروز این‌گونه موارد بهتر است از روش‌های نوین مانند تلقیح مصنوعی با استفاده از اسپرم مناسب جهت آبستنی دام‌های سنگین از لقاح گاوهای با نسبت فامیلی و هم‌خونی و در نتیجه موارد ناقص‌الخلقه‌زایی جلوگیری شود.

کد خبر 873991
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha